Milleks ettevõttele bränding?

Kui mõtleme oma kodupoe peale, siis mis esmalt meenub? Äkki see, millist värvi on nende logo, millises toonis ostukotte nad müüvad ja milline näeb välja poe nimi erinevatel lendlehtedel? Kui need asjad teile kohe silme ette tulevad, siis järelikult on ettevõte brändinguga suurepäraselt hakkama saanud.

Bränding ehk brändiloome ei ole siiski pelgalt visuaalne identiteet või logo, vaid koosneb väga erinevatest osadest, mille eesmärgiks on kaubamärk inimese teadvuses üles ehitada. Lisaks eelnimetatud visuaalse identiteedi kuvandile, millest oleme kirjutanud ka eraldi blogipostituse (otselingi leiad teksti lõpust), kuuluvad sinna alla ka sõnumikuvand, käitumismuster ja üldine kuvand. Viimase all mõistetakse näiteks seda, kas ettevõttel on tegutsemiseks olemas kõik vajalikud load. Seejuures kõik loodava kuvandi osad peavad üksteist toetama.

Bränding on seega justkui sündmuste kulg, mille käigus luuakse ettevõttele identiteet ja seda toetav kuvand või juba olemasolevat värskendatakse. Jeff Bezos, Amazoni tegevjuht on öelnud tabavalt: “Sinu bränd on see, mida teised sinust räägivad, kui sind ennast ruumis ei ole.”

Brändiloome ei ole kiire protsess, millega päeva või kahega hakkama saab. Et tulemus kõnetaks ja oleks meeldejääv, tuleb teha korralik eeltöö, mõelda läbi oma eesmärgid, väärtused, visioon. Äärmiselt oluline on meeles pidada ka oma klienti, luua persoonad (otselingi, kuidas seda teha, leiad teksti lõpust) ja vaadata asju, mitte ainult enda vaatevinklist, vaid näha ka erinevate inimeste kasutajakogemust. Selle tulemusel peaks valmima brändiraamat, kus on kirjas kõik olulised ettevõtte visuaalset identiteeti puudutavad detailid. Näiteks, millist kirjatüüpi kasutatakse, milliseid värve ettevõte eelistab ja millised on täpsed värvikoodid, logo erinevad lahendused, oluliste dokumentide põhjad, millised on ettevõtte esindused, kuidas töötajad riietuvad jne.

Kõige suurem viga, mida brändingut luues tehakse ongi see, et tervik puudub. Näiteks toidupood, kes reklaamib end kui premium ostukohta, peab arvestama sellega, et kvaliteetse ja omanäolise sortimendi pakkumise kõrval, peab ka müügisaal vastama premium nõuetele nagu ka klienditeenindus ja töötajate väljanägemine. Kuna tegemist on mahuka tööga, on omajagu ka neid ettevõtteid, kes kahtlevad selle vajalikkuses.

Miks siis ikkagi on brändiloome vajalik?

Mingi mulje jääb inimestel igast ettevõttest, millega nad kokku puutuvad, nagunii. Brändiloomeks saab seega tegelikult lugeda ka seda, kui palju ja kas üldse selle mulje kujundamisega on vaeva nähtud. Seega võib öelda, et ettevõttele mingigi brändingu loomine, on parem, kui üldse mitte midagi teha.

Põhiline põhjus selleks on tegelikult imelihtne: edukas bränding aitab oma toodet või teenust paremini müüa. Tänasel päeval, kus turg on küllastunud ja tarbijal piiramatult valikuid, mille vahel valida, on raske silma paista. Ei ole vahet, mis teenuse või tootega on tegemist, müügi pärast konkureerivad sajad ettevõtted ka meie turul ning just seetõttu on oluline konkurentidest eristuda. Kuigi teiste edukate ettevõtete väljatöötatud brändi eeskujuks sättimine võib tunduda edu võtmena, siis tegelikult ei tasu kedagi kopeerida. Unikaalne brändikuvand annab sulle konkurentsieelise, tagab klientide usalduse ja pikemas plaanis ka nende lojaalsuse. See kõik aitab saavutada ärilist edu ning lubab seada edaspidi veelgi kõrgemaid eesmärke.

Siiski on oluline rõhutada, et kuigi brändiloome sooviga pöördutakse tavaliselt sellega tegelevate agentuuride poole, algab bränding tegelikult ettevõtte juhtkonnast: nende tõekspidamistest, eesmärkidest, vaadetest. Need annavad suuna ülejäänud tegevustele.

Samamoodi ei saa agentuuri poole brändingu sooviga pöördudes arvestada, et see on justkui ühekordne tegevus. Tegelikult on tegemist pideva protsessiga, mis peaks arenema koos ettevõttega. Näiteks iga uue toote turule toomisel või ettevõtte laienemisel tuleb mõelda, kas ja kuidas see olemasoleva kuvandiga sobitub. Kuna endal võib olla keeruline selliseid otsuseid teha, siis ongi kõige õigem küsida nõu inimestelt, kes igapäevaselt firma tegevustega seotud ei ole ning oskavad anda värske hinnangu. Ka KOMM Agentuur on valmis alles alustavate või juba olemasolevate ettevõtete brändiloomesse panustama. Seega, kui vajad abi, siis sa tead, mida teha.

Lisalugemist –

https://kommagentuur.ee/2020/09/21/miks-on-cvi-oluline/

https://kommagentuur.ee/2021/07/14/mis-on-persoona-ja-miks-seda-vaja-on/

Kas ettevõtte sotsiaalmeedia kõnetab või peletab?

Sotsiaalmeediat kasutab maailmas pea 4,5 miljardit inimest ja viimasega aastaga on see number kasvanud lausa 13%. Kohalolek ettevõttena sotsiaalmeedias on täna juba osa igapäevast, mille võimalus kasutab pea iga tegutseja kodumaal.

Kuna konkurents on tihe, siis on äärmiselt oluline regulaarselt kriitilise pilguga oma avalikud kanalid ka üle vaadata. Küsige näiteks endalt, kas valitud lahendused annavad olemasolevatele või tulevastele klientidele ikka korrektse ülevaate? Kas need kõnetavad klienti või on huvitavad ainult teile endile? Kuna sageli võib enda tehtu analüüsimine olla keeruline, siis alljärgnevalt anname mõned soovitused, mida meeles pidada ja millele tähelepanu pöörata.

Leia oma kanalid.

Parem teha ühte asja korralikult kui mitut poolikult. Loomulikult oleks esindatus igal platvormil hea, kuid see suur töö. Pea meeles, et sama sisu erinevatesse kanalitesse kopeerimine ei jäta professionaalset muljet, sest nende kasutajad võivad kattuda. Kui ettevõttel on näiteks neli keskkonda, siis ei pruugi erinevate postituste loomiseks olla ööpäevas piisavalt tunde ja kui võimalust agentuuri või eraldi inimest kaasata ei ole, siis tuleks teha valikud. Kui oled sotsiaalmeedias alles oma tegutsemist alustamas, siis soovitame valida üks, äärmisel juhul kaks kanalit, millele keskenduda. Läbi aastate on Facebooki tähtsus küll kahanenud, aastal 2020 ja ka 2021 lõi trende tugevalt TikTok, ent Facebook ja ka Instagram ei ole lahkunud esiviisikust.  Seega on need kaks ideaalsed kohad, kust alustada. Pea meeles, et igas kanalis olev informatsioon peab olema aja- ja asjakohane ning andma kiiresti ülevaate ettevõtte tegemistest.

Tunne oma inimesi.

Loomulikult oleks tore jagada natuke sellest, teisest ja kolmandast, millest iga sihtrühm midagi enda jaoks leiaks. Selline teguviis suure tõenäosusega aga soovitud tulemusi ega kaasatust ei too. Seetõttu tuleb selgelt paika panna strateegia, mis kindlasti peaks sisaldama, kellele sisu luuakse. Sama tähtis on mõelda, mis on valitud kanali eesmärk ja mida külastaja sealt reeglina otsib. Eriti hea oleks, kui sotsiaalmeedia strateegias on toodud välja persoona ehk kujuteldav klient, kust tuleks ühtlasi välja ka see, milliseid sotsiaalmeediakanaleid ta kasutab, millal ja mida sealt otsib. Persoonade loomisest oleme põhjalikumalt kirjutanud aga siin. Loe läbi ja tule siis siia kindlasti tagasi või vaata persoona üle eraldi.

Sotsiaalmeedias tagab edu järjepidevus …

Sotsiaalmeedias on oluline järjepidevus, sest see mõjutab otseselt nähtavust. Lisaks tekitab mõnel nädalal mitme ja järgmistel mitte ühegi postituse tegemine segadust ka jälgijates, mis võib lõppeda nende kaotamisega. Et seda ei juhtuks, soovitame teha graafiku, kus kirjas, millistel päevadel ja aegadel kanalisse midagi uut üles paned. Loomulikult võid juba paika pandud sisu vahele teha ka lisapostitusi, kui sul on klientidele näiteks mõni ajatundlik uudis teatada. Mida pikema perioodi peale postitused ette tehakse, seda lihtsam on. Kui oled alles kanaleid loomas, siis soovitame alustada pigem vaikselt, sest, kui sa ei suuda oma tegevuses järjepidev olla, ei kanna töö ka vilja. Kuna sotsiaalmeedia kipub ettevõtte teiste probleemide lahendamise kõrval tihti ununema, siis on täna võimalus mitmetes kanalites ka valmis tehtud sisu ette ajastada.

… ja muidugi hea sisu.

Olgem ausad, järjepidevast postitamisest jälgijate poolehoiu võitmiseks siiski ei piisa. Veel on oluline, et regulaarselt ekraanidele ilmuvatel sõnumitel oleks sisu. Asjalik postitus toob lehele olulist levikut, mis toetab ka kaasatust. Seetõttu käivadki postitamise tihedus ja sisu käsikäes. Üks hea nipp on ka see, et kui sisuloomet, mis läheks korda, ei ole võimalik pikaks perioodiks ette luua, siis alusta nädalaplaanist.  Kuna inimesed on loomult uudishimulikud, siis tavapärase sisu kõrval lase inimestel aegajalt piiluda ka nii öelda kaadri taha. Samas jäta meelde, et koerad-kassid on nunnud ja lõunasöök isuäratav, ent kui need tegelikult ettevõtte kontole ei sobi, siis ei tasu neid sinna ka lisada. Sisu planeerimiseks sobib hästi näiteks Google Slides või ka Powerpoint esitlused, kus saad teksti koos loodud visuaalidega läbi kõrvutada, katsetada ning kui kogu materjal silme ees, on kergem vaadata, mis omavahel sobituda võiks.

Hoia alles oma isikupära.

Alati tasub hoida silm peal sellel, mida teised sama valdkonna ettevõtted oma kanalites teevad. Nii saad ühtlasi ülevaate sellest, millised postitused paremini levivad, milliseid kampaaniaid tehakse ning tark pöörab tähelepanu ka lahendustele, mis ei lähe lehe jälgijatele korda. Nii leiad inspiratsiooni, värskeid, aga ka originaalsemaid mõtted ja saad välja kujundada oma lähenemise. Pea aga meeles, et täpselt maha kopeerida ei tasu midagi, isegi mitte edukaid lahendusi. Visuaalide planeerimisel soovitame kasutada pildipanku, hästi sobivad selleks näiteks Unsplash, Pexels või Canva enda fotokogu. Ja kui on võimalus, siis kõige edukamad on alati originaalid ja see materjal, mille ettevõte on ise läbimõeldult loonud.

Kuigi esmapilgul tundub, et sotsiaalmeedia kanali haldamine on lihtsamast-lihtsam, siis tegelikult võib kõikide ülalnimetatud punktide täitmine muuta selle kiiresti täiskohaga tööks. Seetõttu ongi paljud ettevõtted loonud selle tarbeks eraldi ametikoha või võtnud appi agentuuri, kellel ette näidata mitmed edulood ning kes on sotsiaalmeedia keskel sirgunud. Tähtis on hoida siht silme ees ja tegutseda, sest kes ei proovi, see ei tea, mis toimib ning mis mitte.

Kuidas edukalt üritust turundada?

Ürituse korraldamisega kaasneb alati palju toimetamist ja seda tegelikult juba siis, kui planeerimisega alustad. Lisaks peab olema valmis viimase hetke muudatusteks, kuid seda vist teab iga ürituskorraldaja.  

Meie kireks on kommunikatsioon, aga kuna ka ürituste korraldamine paneb südame põksuma, olles täis väljakutseid, mis igapäevarutiinist eemale viivad, siis aeg-ajalt teeme mõlemat – korraldame ja ka turundame üritusi. Või siis ainult ühte korraga. 

Kui tähistamise endaga seonduvad plaanid paigas, toimumiskoht kindel, saab alustada selle viimisega laiema publiku ette. Need kaks, korraldamine ja turundamine, võivad osavate partneritega ka täitsa käsikäes käia, nii on muutuvas maailmas lihtne kohe ka ümber planeerida.  

Ürituste turundamine võiks ning peaks hõlmama endas sellele tähelepanu juhtimist enne üritust, selle ajal ja kindlasti ka peale seda. Nii palju, kui on erinevaid üritusi, on ka nippe, mida saad oma kasuks tööle panna ning mitmed trikid kehtivad nii suurte avalike ürituste puhul kui ka seminare, töötube või juubelipidustusi korraldades.  

Tunne oma külalisi 

Tähtis on teada sihtrühma, kellele on koosviibimine suunatud ning kes on seda külastama oodatud, ja siis juba edasi liikuda parimate kanalite valimisega. Vähem tähtsam ei ole ka turunduseelarve ning sihid, mis paika pannakse: kas on soov saada kokku teatud arv registreerujaid, veebiülekande jälgijaid või on ettevõtmisel mõni muu eesmärk, mida on hea ka hiljem analüüsida.  

Sihtrühma koostamisel võib hoida info täitsa lihtsa:  kui vanad, mehed-naised, kus nad elavad ning loomulikult võtmeküsimus – kust nad võiksid saada infot ürituse kohta?  

Kasuta kodulehte 

Digitaalajastu on turundajate põhiliseks tööriistaks veeb, sest see võimaldab pidevalt kõigiga ühendust hoida ja suunata neid nende jaoks olulise infoni.   

Alusta oma kodulehest, sest kui külastaja on sinna juba jõudnud, siis on võimalik talle pakkuda just sellist lisainfot, mis tutvustab nii üritust, edastab soovitud sõnumid, kui ka kinnistab brändi.  

Üritusele on võimalik luua oma maandumisleht, kuhu saab lisada vajadusel registreerumisvormi. Nii saad tegelikult kontakte kasutada ka hiljem oma uudiskirja tarbeks või leida seesama inimene hiljem sotsiaalmeediast reklaamidega üles.  

Tulles nüüd aga veebilehe juurde tagasi, siis koduleht annab laiemad võimalused taustainfo lisamiseks ja juurde saab lisada ka otselingid sotsiaalmeediasse, sest head infot sooviks alati kohe sõpradega jagada.  

Võta appi sotsiaalmeedia 

Tänaseid trende vaadates võime öelda, et kõige võimsam vahend info levitamisel on sotsiaalmeedia.  

Kui sihtrühm on kindel, siis soovitame kaardistada paigad, kust need inimesed võiksid infot ürituse kohta leida.  

Sotsiaalmeediat kasutab Eestis aktiivselt 986 000 inimest ehk ligi 75% kogu populatsioonist, seega on ka numbreid vaadates kõige mõtekam alustada just sealt. Kui ettevõtmisel on juba oma alamleht olemas, siis järgmine samm võiks olla luua üritusele ka oma Facebook Event leht. Seda luues soovitame pöörata tähelepanu nii visuaalile kui ka tekstile, mis peaksid harmoneeruma.  

Kui ürituse sihtrühma kuuluvad ka noored vanuses 15-30, siis Facebooki kõrval ära unusta ka Instagrami, kus lisaks tavapärastele seinapostitustele võiks luua ka erinevaid Story lahendusi nii ürituse korraldamise kaadritagusest elust kui ka niinimetatud teasereid.  

Postituste lisamisel tuleks gaas põhja vajutada umbes nädal-kaks enne üritust. Et kõik sündmuse kajastusega seotu oleks korraga kättesaadav, mõelge välja ka teemaviide, mida kindlasti kõikidele postitustele juurde lisada.   

Kuna sotsiaalmeediat on täna enda kasuks võimalik tööle panna ka vähem klassikalistel viisidel, mida teised ürituskorraldajad ei pruugi kasutada, siis soovitame mõelda ka nende peale. Näiteks Instagram countdown või miks mitte luua hoopis temaatiline Story filter ja julgustada inimesi seda kasutama – nii on võimalik sihtrühmale veelgi paremini meelde jääda. 

Ära unusta visuaali  

Hea teksti kõrval on turundamisel tähtis ka visuaal, seega kindlasti tasub mõelda fotograafi kutsumisele ja keerulistel aegadega ka videoülekande peale.  

Soovitame investeerida korralikku video-ja fotograafi, sest tehnilised viperused, ka need kõige lihtsamad, võivad meeleolu ära rikkuda. Veel annavad head pildid võimaluse jagada neid meediaga, kus samuti on võimalik kas siis ürituse ajal või selle järgselt turundada just neid sõnumeid, mida soovid. 

Aga klassikaline meedia?  

Kui tegemist on avaliku koosviibimisega või kindla sihtrühmaga, siis kaasa kindlasti ka meedia ja kutsu personaalselt oma üritusele ajakirjanikud. Küll aga räägi neile juba oma esimeses kirjas, miks just neid ootad ja tutvusta ürituse sisu.  

Veel saab laiemat avalikkust teavitada pressiteatega, aga seegi peaks olema läbi mõeldud ning sisaldama vaid vajalikku infot.  

Ürituse kordaminek on otseselt seotud külaliste rahuloluga, seega sündmust kokkuvõtvas postituses sotsiaalmeedias, e-kirjas või videotervituses kodulehel edasta tänusõnad ja küsi tagasisidet, sest vaid nii on võimalik õppida ning järgmisel aastal veelgi edukamalt tegutseda. 

Võta aega analüüsida läbi nii õnnestumised kui ka läbikukkumised ja kui jääd planeerimisel hätta või tunned, et kõik eelnev kipub üle pea kasvama, siis kasuta võimalust korraldusse kaasata KOMM Agentuur, kellel alati kaasas lai kogemustepagas koos nippidega.   

Koostöö suunamudijatega – kuidas tasustada ja milliseid kokkuleppeid sõlmida?

Mõjuisikute kaasamine turundustegevustesse on levinud viis enda bränd suurema publikuni viia ning leides õiged persoonid, läheb tehtud investeering asja ette. Kuna nende jälgijad on väga lojaalsed ning usaldavad saadud soovitusi, on sel viisil uute klientide leidmine suhteliselt lihtne.  

On olemas erinevaid võimalusi, kuidas sotsiaalmeedia suunamudijatega koostööd teha. Kui toimetada selles vallas läbimõeldult, ei tule alati metsikuid summasid välja käia ning ka väikese, ent läbimõeldud kingituse saatmine tasub end enda. Alljärgnevalt toome välja levinumad variandid, mil viisil oma tooteid või brändi mõjuisikute abil maailmale tutvustada.

Kingitused. Nagu kingitustega ikka, siis päriselt midagi vastu oodata ei saa. Võib juhtuda, et kui saajale toode meeldib, kajastab ta seda ilma midagi vastu ootamata ning parimal juhul hakkab seda ka edaspidi kasutama. Kingituste saatmine on hea viis katsetamaks, kuidas mõjuisik toote vastu võtab ning kui sujuvalt suhtlus kulgeb.

Barter ehk vahetuskaup. On aste edasi ehk toodetega tasustatud koostöö. Selle variandi puhul tehakse juba kindlad kokkulepped postituste ilmumise osas. Bartertehingut tasub kaaluda siis, kui suunamudijale toode või teenus päriselt meeldib, et postitused oleksid siirad, loomulikud ning osa tema elustiilist ka väljaspool sotsiaalmeediat.

Makstud. On koostöö, mille eest ilmub mõjuisiku pangakontole tehtud postituste eest ka raha või tasustamine on arve alusel. Tavaliselt on väga tuntud ja suure jälgijaskonnaga mõjuisikud just need, kes tehtud töö eest krabisevat ootavad. Nii makstud kui vahetuskauba eest tehtud koostöö puhul võid julgelt ka enda soove välja pakkuda, milliseid lahendusi ootad. Kui rääkida rahanumbritest, siis need varieeruvad seinast-seina, alates paarist sajast kuus kuni mitme tuhande euroni. Enamasti sõltub see number jälgijate arvust ja postituste levikust, aga mis seal salata – ka sellest, kui palju suunamudija ise arvab ennast väärt olevat. Nii võib juhtuda, et ka väiksema arvu jälgijatega influencer küsib postituste eest sama suurt raha kui mõni mõjuisik, kellel jälgijaid kümneid kordi rohkem. Kui palju on õige maksta, sõltub suuresti enda sisetundest, kuid turu keskmisi hindu tasub kindlasti ka mõne asjaga kursis oleva inimese või agentuuriga arutada.

Sponsorlus. Kui eelnevad koostööd võivad olla nii lühi- kui ka pikaajalised, siis sponsor ollakse tavaliselt pikema perioodi jooksul. Tavaliselt toetatakse kindlat inimest või tiimi rahaliselt või toodetega, et enda brändi laiemale avalikkusele tutvustada. Sellel juhul väga toetatavate tegemistesse ei sekkuta.

Alati on variant ka koostööviise omavahem kombineerida. Kui oled pikalt mõelnud koostööle mõne mõjuisikuga, siis kõige parem on endale sümpaatse sisuloojaga otse suhelda või võtta appi agentuur, kes kaardistab võimalused sinu eest.

Läbirääkimisi pidades tasub aga mõlemal poolel selgelt väljendada enda soove ja ootusi, et koostöö kulgeks sujuvalt ning kõik oleksid tulemusega rahul. Käsi lüües kinnitage kirjapildis arusaadavalt järgmised kokkulepped:

  • Mis kanalis ja formaadis toote või teenuse kajastust oodatakse (näiteks FB ja IG seinapostitusena, Storydes, IG Reels kajastusena, Tiktokis vms)?
  • Mitu kajastust tehakse?
  • Mis ajavahemikul kajastused välja tulevad?
  • Kuidas ettevõte ära märkida?
  • Milliseid tulemusi oodatakse?
  • Kuidas ja millal toimub tasustamine?
  • Kas sisulooja on valmis oma materjali ka jagama?

Koostöö vältel ja lõppedes pea mõjuisikuga nõu, hoia kontakti ning uuri tema kontolt pärit statistikat, näiteks Storyde vaatamisi, kas keegi võttis temaga isiklikult ühendust, et tootest rohkem teada saada või kui kõrge oli postituste nähtavus (reach) ja kaasatus (engagement). Nii saad järgmiseks korraks sisendit, missugune koostöö on kõige tulusam ja õpid tundma ka sisulooja sihtgruppi.

Mida aeg edasi, seda rohkem erinevaid suunamudijaid ja koostööviise tekib. Tasub hoolikalt kaaluda, milline lahendus sobiks just sulle kõige paremini ning leida see õige, kes ettevõtte, brändi või toote, teenuse suurema jälgijaskonnani viiks. Ja tea, et oleme mõjuisikutega teinud koostööd ajast, mil suurem osa neist pidasid vaid blogisid ja aitame rõõmuga pildi jälle selgeks lüüa ning tuleme teadmiste ja kogemustega appi.

Võta ühendust info@kommagentuur.ee ja leiame koos parima lahenduse!

Mis on persoona ja miks seda vaja on?

Kasutajakeskse teenuse või toote disainimisel mängivad väga olulist rolli persoonad. Turundus- ja kommunikatsioonistrateegiaid planeerides on tähtis teada, kes on need inimesed, keda soovid kaasata. Nii tagad, et tehtud töö kannab vilja ning tõenäoliselt kulutad vähem aega ja ka raha tegevustele, mis päriselt tulu ei too.

Et turundustegevusi edukalt planeerida ja ellu viia, on tarvis tunda oma klienti. Persoona ongi kokku pandud tegelaskuju, kes esindab ettevõtte tüüpilist kundet. See pole sihtgrupp, vaid konkreetne inimene, kelle huve pea iga tegevusega arvesse võtad.

Tavaliselt luuakse umbes kolm karakterit, kes on Sinu tarbijaskonna esindajad. Persoona kirjeldus võib koosneda kõigest, mida vähegi oma projekti õnnestumiseks vajalikuks pead. Kõige tavapärasemalt defineeritakse ta nime, vanuse, elu- ja töökoha järgi, kirjeldatakse tema ootuseid, lootuseid, muresid, rõõme, kohustusi, mis teda motiveerib, mis endast välja ajab, millega ta vabal ajal tegeleb jne. Kõige selle kõrvale on vajalik luua temast ka realistlik pilt. Siinkohal on oluline märkida, et selliste tegelaskujude loomisel, pole oluline mitte andmemaht vaid detailid ja täpsus. Näiteks: kontoritöötaja Mari, 39-aastane, vabaabielus, kolm eelkooliealist last, elab Tallinna äärelinnas pangalaenuga ostetud uusarenduses jne.

Miks eelistada persoona loomist klassikalisele kasutajagrupi kirjeldusele?

Karakteri visualiseerimine loob kõigile tiimi liikmetele ühtse arusaama lõpptarbijast ning aitab meeskonnal pidevalt silme ees hoida, kes on see inimene, kes toodet või teenust ostma hakkab. Muide, on tehtud ka kindlaks, et reaalne inimene jääb palju paremini meelde, kui tavapärane kasutajagrupi kirjeldus, isegi, kui detaile on viimases vähem. Nii on ka muidu igavavõitu tööülesandeid lõbusam lahendada, sest kolme lapse ema Mari pole lihtsalt Kasutaja X, vaid inimene, kelle kohta saab esitada küsimusi nagu „Kas Maril on aega nädalavahetuse kampaaniast osa võtta?“ või „Mida Mari teeb, kui väljas paistab päike?“ jne. Selliselt mõeldes on oodata ka paremaid tulemusi, sest kõik tegevused on mõtestatud tarbija soove ja vajadusi arvesse võttes.

Persoonasid saavad siiski luua ainult need, kes ostu sooritanud klientidega päriselt ka kokku puutuvad ning neid tunnevad. Protsessile võid läheneda mitut moodi – võid kaasata näiteks kolleege, kes klientidega pidevalt kokku puutuvad, viia tarbijate seas läbi intervjuud või küsitlused või kasutada juba olemasolevaid turu-uuringuid.

Karakterite loomine võib olla ka äge meeskonnaüritus, kus on töö ja lõbu ühendatud. Seega võta kolleegid kokku, otsi tahvel või ka sein ja värvilised märkmepaberid ning hakake karaktereid looma! Ja kui tunned, et sooviksid kellegagi veel nõu pidada või meid kampa võtta – siis tead, kuidas meiega ühendust saad.