fbpx

Mõjuisikute uus amet – suunanüristajad

Sotsiaalmeedia plahvatusliku arenguga turundusmaailma liikmeks saanud mõjuisikud on siin, et jääda – reklaamida, juhtida kampaaniatele tähelepanu ja suunata. Viimastel aastatel on nende kaasamine oma meediategevustesse, olgu see siis kampaania raames või osa aastaplaanist, täiesti loogiline samm. Igal sisuloojal on persoonibränd enda jälgijaskonna ja  sihtgrupiga, kes tavaliselt esindavad teatud tarbimisharjumusi ja ostukäitumist. Uuringud, kus on luubi all tarbijakäitumine on näidanud, et sõbra (sealhulgas mõjuisiku) soovitus mõjutab ostuotsust tohutult ja sellele ei saa vastu ükski reklaam – sellele mõttele on ka suunamudimine üles ehitatud, sest inimestega ollakse juskui interneti vahendusel sõbrad, olgugi et tihti on see “sõprus” ühepoolne. Targad on tegelikult need sotsiaalmeedia turundajad, kes loovad jäävaid sõprussuhteid oma jälgijatega ja kahesuunalise kanali. 

Erinevate suunamudijate karjäär Eestis on kestnud juba mitu head aastat ja esile on hakanud kerkima kahjuks ka tõrvatilgad meepotis. Ilmselt on see suhteliselt vältimatu, vaadates praegust mõjuisikute hulka meie Instagrami-maastikul. Tõrvatilgaks on inimesed, kellega turundajad koostööd väldivad ja isikud, kes üldsuse silmis pigem brändi mainet devalveerivad ning seda mitmetel põhjustel. 

Meie maailm on piisavalt väike – kõik teavad kõiki. Ägedad koostööd levivad kiiresti, halvad näited kahjuks aga veelgi kiiremini. Kui kõrvale jätta konkreetselt seadusevastased teod, siis enamlevinud põhjused, mis mõjuisikute mainet kahjustavad on liiga rapsakad väljaütlemised, mis on internetis enda elu elama hakanud, ühiskondlikul tundlikel teemadel sõna võtmine ning oma arvamuse avaldamine valdkonnas, mida inimene ei adu või siis kõige klassikalisemad kommmentaarid välimuse, oleku või nahavärvi suunal. 

Ühe libastumise saavad kõik andeks ja hea suhtekorraldusega võivad nad isegi selle enda kasuks pöörata. Küll aga mitmekordne viha õhutamine ja vea mitte tunnistamine, viivad tihti suunamudijad turundajate “ei-aitäh” listi. Suure tõenäosusega väheneb pikapeale sellise käitumisega nende koostööde arv ning inimesed kasutavad neid meelelahutusena ja enam mitte tõsiseltvõetavate suunanäitajatena. Kahjuks laieneb kehv maine ka nende poolt promotud toodetele ja teenustele – seega soovitame alati enne oma pakkumise edastamist tausta uurida veendumaks koostöö sobivuses, seda saab teha väga lihtsasti tema kontot külastades. 

Ütleme näiteks, et bränd X valib ennast esindama suunamudija Y. Suunamudija Y on aga varasemalt korduvalt väga palju furoori põhjustanud teemadel mis oleks võinud väga vabalt olemata olla, aga ega inimesed seda ei unusta. Peale koostööd aga jäävad tarbijad alatiseks brändi X seostama mõjuisikuga, kes pigem potentsiaalseid kliente eemale peletab. 

Suunanüristamise protsess võib toimida ka teistpidi. Oletame jälle, et bränd X teeb koostööd suunamudijatega, keda on ühe brändi kohta liiga palju. Nii palju, et nende reklaami leiab absoluutselt iga mõjuisiku kanalist. Kui algselt võib see mängida ettevõtte müükides väga suurt positiivset rolli, siis peale kuueteistkümnendat koostööd ajab see enamikel juba silmi pööritama ja ei ole autentne ega ka tõsiseltvõetav. Öeldakse, et sa võid ju reklaamida maailma kõige mahlasemat virsikut, aga alati leidub inimesi, kellele lihtsalt ei maitse virsikud. Seetõttu ei ole loogiline, et kõik ettevõtmised saavad absoluutselt kõigi poolt kiidetud.

Soovitame alati enne koostööde initsieerimist õppida tundma turgu ja süveneda ka soovitud partnerite sotsiaalmeedia kanalitesse. Lisaks vaadata ka üle, kellega oldakse varasemalt koostööd teinud ja kuidas neil läinud on. Ära pelga abiväge kaasata – isegi kui see on üks telefonikõne meile. Pea ka meeles, et kõik ei saa meeldida kõigile, suhtle ausalt ka oma partneritega seoses ootustega ning kümnesse valitud sisuloojad aitavad alati hea meelega Sinul särada!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *