Turundajate Liit koostöös Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Ametiga pani kokku sisuka juhendi, mille eesmärgiks on tuua selgust, kuidas märgistada sotsiaalmeedias reklaamsisu ning mida peaksid mõjuliidrid kindlasti tegema ja jälgima. Vastuse saavad küsimused: millist postitust tuleb lugeda reklaamiks, mis üldse on reklaam, kuidas on korrektne seda märgistada ja mida mõjuisikud oma kanalites reklaamida ei tohiks. Kuna Eesti mõjuisikute turg oli senini täiesti reguleerimata, siis on avaldatud juhendis selgeks tehtud peamine.
Sotsiaalmeedia kanalite all on silmas peetud populaarseimaid väljundeid: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Twitter ja blogid. Mõjuisikute all aga absoluutselt kõiki eelpoolmärgitud meediumite kasutajaid, olenemata jälgijaskonna suurusest või konto avalikkusest.
Reklaamiks peetakse postitust, teksti või sisu, milles suunatakse tarbija tähelepanu tootele, kaubamärgile, teenusele või üritusele, eesmärgiga suurendada selle populaarsust või müüki. Kui toode on kaadris juhuslikult ja neile ei juhita mingil viisil tähelepanu (näiteks brändi X jalanõud on inimesel jalas) ning selle eest ei ole saadud tasu või muid hüvesid (kinkekaart või toode), siis sellele reklaamiseadus ei laiene. Nende hulka kuuluvad ka restorani/etenduse/raamatu arvustused, mis on tehtud enda initsiatiivil.
Reklaam on tarvis märkida, et tagada tarbijate jaoks võimalikult läbipaistev info. Kõige mõistlikum on kasutada sellest postituse või video alguses teemaviidet #reklaam, inglise keelset sisu tootes #ad või #advertisement, vene keeles aga #реклама. Lisada tuleks alati ka tellija nimi, märkides see ära kohe teemaviite kõrvale, kas siis nime või aktiivse kasutajana. Võimalus on tarvitada ka eraldi liidest (“Paid partnership with”), mis on samaväärne eelmainitud teemaviidete või kasutajakonto märkimisega. Videoformaadis üles laetud reklaamides peab see olema esimese minuti jooksul heliliselt või visuaalselt mainitud või lisatud tekstina video kirjelduse esimesele reale.
Kasutades videos või YouTube keskkonnas tootepaigutust, peab sellestki vaatajale teada andma ning lähtuma meediateenuste seaduses välja toodud tootepaigutuse reeglitest. Toodepaigutuseks peetakse seda, kui tasu või hüve eest on kaadrisse eesmärgipäraselt sätitud toode või teenus. Meeles peab aga pidama, et tootepaigutuse puhul ei tohi tooteid otseselt reklaamida või neile spetsiaalselt tähelepanu juhtida. Läbipaistvuse huvides tuleks videole lisada tekst: “See toode sisaldab tootepaigutust”.
Sponsorlus tähendab pikaajalist koostööd, kus ettevõte toetab rahaliselt/toodete või muu hüvega podcasti, audiovisuaalset saadet või videot, kuid ise aktiivselt sisu tootmisse ei sekku. Sponsorile on see võimalus edendada oma mainet või tutvustada nime, kaubamärki, tegevust või erinevaid tooteid. Sponsori osalus tuleb ära mainida nii saate/video alguses kui ka lõpus koos vastava märkusega: „Saadet toetab…“
Meeles peaks pidama, et mõnede valdkondade toodete ja teenuste reklaam on sotsiaalmeedias piiratud või lausa keelatud. Õigusvastane on järgnevate kategooriate reklaam:
- Alkohol
- Tubakatooted ja tubakatoodete tarvitamiseks mõeldud tooted
- Tubakatootega sarnaselt kasutatava toote või selle osiste
- Pankrotihaldur
- Notar ja kohtutäitur
- Narkootilised ja psühhotroopsed ained
- Relvad ja laskemoonad
- Lõhkematerjalid ja pürotehnilised tooted
- Tervishoiuteenused (selle kohta vaata täpsemalt reklaamiseaduse § 22)
- Imiku piimasegud
- Pornograafilise sisuga ning vägivalda ja julmust propageeriva teosed
- Sugulise kire rahuldamiseks pakutavad teenused
Hasartmängu ja ravimireklaamile peab lisama hoiatava teksti. Finantsteenuse reklaam peab sisaldama üleskutset: “Tutvu finantsteenuse tingimustega” ning “Vajaduse korral konsulteerida asjatundjaga”. Ravimireklaami nõuded tulenevad ravimiseadusest. Need hoiatused tuleb lisada postituse algusesse, teemaviite #reklaam järele.
Piiratud reklaam laieneb lisaks veel järgmistele kategooriatele:
- Taimekaitsevahendid
- Biotsiid
- Finantsteenused ja advokaat
- Vandetõlk ja patendivoliniku teenused
Reklaami märkimise korrektsuse eest vastutavad võrdselt kõik osapooled: reklaami tellija (ettevõte), mõjuisik ja olenevalt juhtumitest ka reklaami teostaja (agentuur). Alaealiste mõjuisikute eest vastutavad nende vanemad või eestkostjad.
Sotsiaalmeediasse loodava materjali korrastamise suunas on võetud tubli esimene samm, mis aitab kindlasti kaasa ausama sisu loomisele ning mõjutab suunamudijate tõsiseltvõetavust. Kuna tegu on Eestis üldsõnalise juhendiga, siis tõenäoliselt on lähiajal oodata täiendusi, mis aga ei tähenda seda, et küsimuste tekkides tuleks reklaamisisu vanal viisil märkimata jätta. Meie, oma pikaajalise kogemusega ning vahelülina klientide ja mõjuisikute vahel, soovitame alati märkida pigem natukene rohkem kui vähem – nii ei teki lisaküsimusi ning osapooled ei pea kartma pikaajalist mainekahju.
Juhendiga saad täpsemalt tutvuda klikkides siin ja ka meie postkast on alati avatud, kui soovid jagada rõõme või kurta muresid.