fbpx

Millest koosneb ideaalne koduleht?

Koduleht on sinu visiitkaart veebis, mida potentsiaalsetele klientidele ja partneritele jagada saates vaid lingi – seal peaksid olema vastused nende esimesele küsimustele ettevõtte kohta. See on sihtkoht, kuhu saab suunata nii otse kui ka viite abil sotsiaalmeediast, sisuturundusest ja reklaamidest või mujalt ja igal ettevõttel peaks koduleht kindlasti olema.

Tõsi, aina rohkem otsitakse informatsiooni Facebookist, Instagramist ja isegi TikTokist, kuid Google ei ole kuhugi kadunud, olles siiani üks usaldusväärseimaid allikaid klientide jaoks. Datareportal toob välja, et lausa 91% Eesti inimestest kasutab internetti ning just Google otsing on see, kus kõige rohkem aega veedetakse. Niisiis on hästi üles ehitatud, sisukas ja uudisväärtuslik veeb üks kasulikemaid tööriistu turunduses. Oleme vast nüüd ühel nõul, et koduleht on tähtis, ent millest täpsemalt võiks ideaalne versioon koosneda?

Pealeht loob esmamulje ning on oluline, et seal seisaks lühidalt kõik, mida külastaja sinu kohta teadma peaks. Neli küsimust, millele võiksid vastused pealehel olemas olla:

  • Kes oled?
  • Millega tegeled?
  • Mis kasu mina sinu teenusest, tootest või kohalolekust saan?
  • Kuhu ma end edasi klikkida saan?

Lisaks põhiinformatsioonile peaks esileht olema visuaalselt ka silmale kena. Äratuntavuse suurendamiseks soovitame välja tuua logo, kuid ka muu pildi- ja videomaterjal, mis toetavad sõnumit, eesmärki ja samuti visuaalset identiteeti.

Tarbijad on visuaalsed ning nii on kvaliteetsed fotod need, mis pilku püüavad. Need aitavad kujundada esmamuljet ja  tekitavad ühenduse vaatajaga, eriti kui visuaal näitab statsionaarse paigutuse asemel toodet või teenust töös. Inimeste pilgud suunduvad esimesena teiste nägude poole ning tekib empaatia tajutava emotsiooni vastu – olgu selleks naeratus või silmside. Läbimõeldud pildid on seega hea viis lisada kodulehele usaldusväärsust juba esimesest vaatest.

Pealehel alla kerides on tähtis korrektne jalus. Kõik ju teavad, et kontakti leidmiseks peab lehe lõppu jõudma ning sealt leiab kõik esmatähtsa –  telefoninumbri, e-maili ja aadressi. Lisaks on see ka koht, kust suunata inimesi oma sotsiaalmeediasse. Vaid lihtsa lingi või mitme lisamisega võid liiklust platvormidele mitmekordistada. Lehe lõpp on seega tegelikult sama tähtis kui algus, sest tihtipeale suundutakse juba teadlikult otse sinna.

Alamlehed toetavad lihtsat navigeerimist ning nende puudumisel lisainfot otsitakse kerides või hoopis klikitakse veebist kiiresti eemale. Lisaks on nende märkimine ka hea viis anda põgus ülevaade sisust – näiteks kui seal on termin „e-pood“, on kohe teada veebiostlemise võimalus. Alamlehtede sektsioon peab olema lihtne, arusaadav ning suunama vajaliku informatsioonini kasutades kõige tõhusamat marsruuti vältimaks üleliigseid klikke.

Blogi on üks levinumaid alamlehti ning lausa 77% veebikasutajatest loeb neid regulaarselt. Blogi kõige suurem trump kodulehel sotsiaalmeedia vastu on sisu piiramatus. Kui Instagrami ja Facebooki tekstides on karakterite kasutamine piiratud, siis veebilehel mitte. Blogi on koht, kus saad end positsioneerida oma ala eksperdina, jagades soovitusi, nippe, uudiseid ja kõike muud, mis lugejale korda läheb. Just veebipäeviku tekstides tuleb välja sinu brändi olemus ja vajalikkus. Millest ja kuidas kirjutada, loe aga edasi lähemalt siit.

Sotsiaalne tõestus ehk varasema kogemuse või klientide tagasiside jagamine on veel üks võimas viis usalduse toetamiseks ja oma teadmiste kinnitamiseks. Ettevõte võib ju end kiita, kuid kui seda teevad ka teised, siis on tunnustus lausa mitmekordne. Sotsiaalne tõend näitab neile, et teate, mida teete ja annab brändi kohta võtmeteavet. Edulood on seega suurepärane viis enda tugevaks turundamiseks ja positiivse esmamulje kinnitamiseks.

Keelekasutus olgu veebilehel formaalsem kui sotsiaalmeedias. Isegi kui populaarsetel platvormidel oled kasutusele võtnud vaimuka ja vaba formaadi, siis koduleht võiks olla rohkem struktureeritud ning autoratiivsem. Nii jätad endast professionaalse mulje ka nendele, kes brändi muu sisuga tuttavad ei ole.

Koduleht on jäänud märkimisväärseks ka sotsiaalmeedia ning on siiani üks tähtsamaid kanaleid veebis. See on justkui visiitkaart, mis peaks vaatajaskonda innustama sinuga kontakteeruma, toodet ostma või teenust kasutama. Seega, hoolitse oma veebilehe eest sama hästi kui teed Instagrami, Facebooki ja teiste paikadega. 

Kui persoonist saab bränd

Kui bränding oli varem termin, mis mõeldud vaid ettevõtetele, siis sotsiaalmeedia tõusuga on persoonibränd muutunud pea igapäevaseks mõisteks. Kõige enam kohtab seda mõjuisikute maailmas, kus selleks ongi isik ise.

Tegelikult on aga veebiajastul kõigil omamoodi kaubamärk. Kui oma nime Google otsingusse sisestate, mis vastu vaatab? Just see on esmamulje, mis sinust jääb – võhivõõrastele, uutele sõpradele, kuid ka potentsiaalsetele tööandjatele. Muuseas, kasutab CareerBuilderi sõnul 70% tööandjatest sotsiaalmeediat kandidaatide sõelumiseks, seega on persoonibränd täna tähtsam kui kunagi varem.

Mis on persoonibränd?

Persoonibränd on see, kuidas kommunikeerid, kes oled, mis sind eristab ja millist väärtust pakud. Või siis ka kellegi teise peas kujunenud arvamus sinust sind tundmata näiteks veebikohaloleku põhjal. See on kombinatsioon oskustest ja kogemustest, mis teevad sinust inimese, kes igapäevaselt oled. Efektiivse persoonibrändi omamine eristab sind konkurentidest ja aitab luua kahepoolset usaldust.

Isiklik kaubamärk koosneb väiksestest detailidest – alustades nimest, millega inimesteni soovid jõuda, milliseid kanaleid kasutad, millist sisu jagad ja lõpetades pildiga, milline on sinu visuaalne identiteet.

Ajastul, kus tähelepanuvõime jääb aina lühemaks, on mulje avaldamine üha olulisem ja parim viis selleks on luua meeldejääv bränd. Olgu eesmärgiks tööturul silma paista, mõjuisikuks kujuneda või enda ettevõtet edendada, siis isikliku kaubamärgi loomine on selle alus.

Kuidas luua persoonibränd?

Brändi ellukutsumine võib tunduda alguses hirmus, ent tegelikult ei ole asi nii keeruline ja kõik saavad sellega hakkama, kui vaid tahet ning motivatsiooni jätkub.

  • Tee veidike eeltööd – eesmärgid, sihtrühm ja konkurendid

Isiklik bränd peaks olema ehtne peegeldus sinust endast ja eesmärgist, kuhu jõuda soovid. Seega on oluline enne kontode loomist või edasiste sammude tegemist, võtta hetk ja mõelda detailselt, kuidas soovid end publikule näidata ning milline on siht. Kui ees on kindlad verstapostid, on juba palju lihtsam alustada tegutsemist, mis aitab soovitud tulemusteni jõuda.

Publiku tundmine on võti loomaks sisu, mis sihtrühmale meeldib ja millest ei kerita lihtsalt mööda. Ka siin tuleks hetkeks aeg maha võtta ja määratleda oma peamised jälgijad, misjärel kaardistada nende vajadustele. See aitab suhelda viisil, mis resoneerib ja ka huvi äratab. Lisaks saab oma publikut ja nende eelistusi teades valida kanalid, kus aktiivne oled. Näiteks on noorema sihtrühmaga persoonidel soovitatav kasutada TikTok platvormi, kuid natukene vanema sihtrühmaga võtta ette hoopis Facebook ja Instagram.

Lisaks vii läbi väike turu-uuring ning vaata, kes on sinu konkurendid, mida nad teevad ja kuidas seda ellu viivad. Veel viska pilk peale nende nõrkustele ja tugevustele, sest targad õpivad just teistelt. Sama eesmärgiga isiksuste, kontode ja sisu analüüsimine annab piisava ülevaate sellest, mida peab tegema, et silma paista.

  • Leia oma nišš

Üks kriitilisemaid samme eduka isikubrändi ehitamiseks on keskenduda konkreetsele nišile. Levinud arvamus, et väga spetsiifilisele turule fokusseerimine on piirav, on tegelikult ekslik. Kui proovid meeldida kõigile, riskid tegelikult sellega, et ei meeldi kellelegi. Selleks defineeri oma eripära ning keskendu sellele. Muuseas aitab väga spetsiifilise turuga tegelemine olla kindel arvamusliider ning see tõstab usaldusväärsust veelgi.

Sinu nišš võib olla ükskõik, mida soovid – kui keskendud oma kirele, leiavad ka seda jagavad mõttekaaslased sind üles. Mõned näited Eesti mõjuisikutest, kellel on tugev persoonibränd ja oma kindel valdkond tegutsemiseks:

  • Miljonineiu keskendub noorelt investeerimisele ja LHV Kasvukontole
  • Katriinm juhatab jälgijaid läbi ettevõtlusmaastiku
  • Iseloov jagab kiireid ja maitsvaid retsepte oma köögis katsetamiseks
  • Kristjanmarleen näitavad kodu renoveerimise telgitaguseid
  • Merikeminlibajeva harib kõigest, mis seotud juuksehooldusega

Kõik ülaltoodud on meie silmis ehitanud endale tugeva brändi ning seda just tänu oma spetsiifilisele fookusele. Nii on nad leidnud jälgijad, kes huvituvad kindlast teemast, usaldavad neid ning on loonud kogukonna samameelsete inimestega.

  • Loo endale visuaalne identiteet

Kuigi visuaalsest identiteedist oleme varasemalt kirjutanud ettevõtete vaatevinklist, on see oluline osa ka persoonibrändi loomisest. See aitab luua tuttavlikkust, mis omakorda viib äratuntavuse ja usaldusväärsuseni.

Oma kaubamärgi puhul on tähtis valida unikaalne värvipalett ja tüpograafia, mis esindatud nii postitustes, storydes kui ka mujal kommunikatsioonis. Kogu sotsiaalmeedia – ka liikudes erinevate platvormide vahel – peaks jätma mulje harmoonilisest tervikust.

  • Ole aktiivne

Suurim soovitus persoonibrändi edukaks loomiseks on järjekindlus. Kõik alustavad kuskilt ning nii ei tohiks lasta heidutada end sellest, kui alguses on jälgijaid, reaktsioone ja kommentaare vähe. Postita kvaliteetset sisu mitu korda nädalas või nii järjepidevalt kui suudad tempot hoida ning näed, kuidas numbrid vaikselt tõusma hakkavad.

Lisaks aktiivsele tegutsemisele sotsiaalmeedias, osale üritustel, konverentsidel, ole külaliseks podcastides ning raadiosaadetes, mis kõnetavad jne. Kui sinu valdkonnal on mõni kindel portaal või ajakiri, esinda ennast ka seal ning jaga oma arvamust ja teadmisi. Ka nendeni jõudmine võib võtta veidikene aega, kuid ole järjekindel ja miski ei ole saavutamatu!

Iga asja ehitamine võib võtta aega ja nõuda tööd, kuid edukalt tehtuna on tasuvus tohutu. Oma veebikuvand aitab luua võimalusi karjääriks ning mõnel juhul saab persoonbrändist isegi täiskohaga töö. Kui oled kõige selle peale mõelnud, kuid tunned, et üksi ei saa ja sooviksid natukene abi – kirjuta meile ning aitame sul vinge, just selle õige asja luua.

Sisutekstide kirjutamine sotsiaalmeediasse – mis on edu võti?

Sisutekstide kirjutamine sotsiaalmeediasse – mis on edu võti?

Esmapilgul võib tunduda, et tänapäeva sotsiaalmeedia virr-varrist välja paistmiseks on vaja postitada pilkupüüdvaid pilte ja videosid. Tegelikult ei tohiks mööda vaadata ka sisutekstidest – eriti platvormidel nagu Instagram, Facebook ja LinkedIn.

Sotsiaalmeediat kasutab rohkem kui pool maailma rahvastikust ja viimase aastaga on seal toimetajaid lisandunud globaalselt lausa 227 miljonit. Kusjuures märkimist väärib ka statistika, et sisu tarbitakse ja suheldakse keskmiselt 2 tundi ja 29 minutit päevas.

Kvaliteetse visuaalse materjali kõrval on hea sisutekst just see, mis võib sinu postituse konkurentide omast esile tõsta ja potentsiaalse kliendi sinu poole kallutada. Tekste ritta sättides ei tohi aga lasta ennast petta sotsiaalmeedia vabast õhkkonnast – sisu loomine nõuab annet, loovust ja keskendumist. Kui veel võtta arvesse, et postitusi peaks üles minema mitu korda nädalas ning veel mõeldes erinevate kanalite peale, siis võib sisuloojal tekkida nö kirjaniku plokk. Kuidas leida päevast-päeva ideid, mida jagada ning veel nii et need klikke koguks?

Leia inspiratsiooni ümbritsevast

Kui ekraanil laiutab tühjus, mis ootab kuldset sõnaseadmisoskust, aga peas  ulub tuul, siis on ideede leidmiseks võimalusi mitmeid. Alustuseks võiks läbi vaadata varasemalt tehtud postitused – nende seast võid leida teema, mida edasi arendada või avastada hoopis miskit, millest pole veel kordagi kirjutatud. Ka konkurentide kanalitele pilguheit võib mõtte liikuma lükata, sest alati on huvitav vaadata, millisest vaatenurgast lähenevad teised.

Kui aga otsid inspiratsiooni laiast ilmast, on abiks Pinterest. Sisesta märksõna ning sekunditega leiad tohutus koguses jooniseid, graafikuid ja kõike muud, mis edasi viib. Selleks aga, et ideed rändama ei läheks, võta aega loovaks mõtlemiseks ja pane ideed kirja, sest nii on hea hiljem märkmete juurde tagasi tulla.

Tunne oma brändi

Väljakujunenud stiil võimaldab vaatajaskonnal brändi hõlpsasti tuvastada ja postitusega samastuda. Kaubamärgi hääl peab olema kooskõlas selle olemusega ning võib olla just selline nagu soovid – vaimukas, sõbralik, tõsine, motiveeriv jne. Ja kui soovid, siis saad seda erinevate sotsiaalmeediate jaoks veidi kohandada – näiteks on ka muidu vaimukate postitustega brändid LinkedIn platvormil formaalsemad ning kui kord alustad, siis hoia oma häält ja jälgi seda iga postituse kirjutamisel.

Vähem on rohkem

Sotsiaalmeedias ei ole kellelgi aega pikkadeks sissejuhatusteks ega keerulisteks sõnastusteks. Kirjutama peab lühidalt ning asuma kohe oma mõtte juurde. Ühelt ideelt teisele liigutakse näpuviipega, seega ole kaval ja haara tähelepanu napisõnaliselt.

Sisuteksti lühikesena hoidmiseks on tähtis keskenduda ühele teemale. Ära aja lugejat segadusse erinevate sõnumite, teemade või mitmete küsimustega ühes postituses. Mida konkreetsem sisu, seda parem – sõnum peaks arusaadav olema juba esimese või hiljemalt teise lause lõpuks.

Struktureeri oma sisu

Teksti struktureerimine sotsiaalmeedias erineb traditsioonilisest sisuloomest, sest ei ole ruumi sissejuhatuseks, arenduseks ja kokkuvõtteks, järelsõnast rääkimata. Küll aga saab oma mõtteid esitleda nii, et need oleksid lihtsasti loetavad ning loogilised.

Hea nipp on jaotada tekst lõikudeks – tihtipeale kasutatakse lähenemist, kus küsimus või hüüdlause esimesena ning pikem, seletavam tekst teise lõiguna selle järel. Nii haarad eraldi seisva lausega pilgu ning tekitad huvi uurida lisa.

Teine mõte on kasutada nimekirju, esitledes sisu punktidena ja miks mitte anda värvi emotikonidega Sel viisil on lugejal lihtne jälgida, millal algab uus mõte. Ühe pika lõiguna presenteeritud mõtted sotsiaalmeedias võivad küll oma sisult olla head, kuid on suur võimalus, et sellest keritakse koheselt edasi, sest jutt tundub liiga pikk.

Usalda, aga kontrolli

Sisutekste kirjutades kontrolli üle faktid, statistika, aastaarvud ja kõik muu. Ära usalda vaid ühte allikat, sest internet on lai ning valeinfot või lihtsalt vananenud sisu on kõikjal. Publikule paku neid kõige värskemaid kilde, sest nii näitad ennast eksperdina.

Ilmselt kõige tähtsam asjaolu, millest tihtipeale vaadatakse mööda, on õigekiri. Kui teksti kirjutades tekib küsimusi koma asukoha või mõne sõna kirjaviisi kohta, kontrolli see kindlasti üle, sest isegi kui sisu on hea, jätavad kirjavead halva mulje.

Eesti Keele Instituut on siin meie parim sõber, kellele võib nii helistada kui ka veebist infot uurides abi saada. Nendelt leiad tuge nii õigekirja, sünonüümide leidmisega, võõrsõnadega ja palju muud huvitavat. Kõike seda tuleks kontrollida nii teksti kirjutamise ajal, kuid lisaks ka hetk enne postituse ülespanekut, sest ikka võib midagi kahe silma vahele jääda.

Sisuloome ja ka tekstide kirjutamine sotsiaalmeediasse on omaette kunst, kuid nagu ikka, harjutamine teeb meistriks! Kui jälgid jagatud nippe, saavad postituste huvitavad, soravad ja korrektsed, millega köidad publiku huvi ka tänapäeva infokülluses.

Kuidas teha korda oma kodulehe SEO?

Kodulehe optimeerimine on üks olulisemaid tegevusi, mis aitab jõuda võimalikult suure hulga potentsiaalsete klientideni. Küll aga tuleb meeles hoida, et tegemist ei ole ühekordse ettevõtmisega ning külastatavuse hoidmise nimel tuleb järjepidevalt tööd teha. Millele täpselt tähelepanu pöörata juba alljärgnevalt.

SEO ehk search engine opmimization on äärmiselt oluline tööriist ettevõtete kodulehe haldamisel, muutes veebisat nähtavamaks, mis tõstab omakorda liiklust ja annab juurde võimalusipotentsiaalsete klientide tähelepanu haaramiseks.

Kodulehe optimeerimisest ning selle kasulikkusest oleme kirjutanud ka oma eelmises blogipostituses. Viidatud postitust lugedes saad teada, kuidas lehe optimeerimine käib ja oskad jälgida viit kõige tähtsamat aspekti, mis kodulehe tuntust tõstavad. Nagu juba öeldud, ei saa SEO kohta öelda „tehtud“, vaid heade tulemuste hoidmiseks tuleb oma veebileht aeg-ajalt uuesti üle vaadata ja vajadusel teha muudatusi, et SEO-d parandada. Mida siis peaks jälgima ja täiustama, tagamaks parema asetuse otsingumootorites?

Lehe laadimiskiirus on äärmiselt tähtis, sest ka kõige kaunimast veebist ei ole kasu, kui sinna jõudmine ja seal askeldamine võtab liiga kaua aega. See, kui kiiresti (või aeglaselt) sait laeb, mõjutab nii asetust otsingutulemustes kui ka klientide rahulolu.

Google veebisaitide laadimiskiiruse vastuvõetavuse lävi on 2 sekundit, kuid sihtima peaks alla poole sekundi. Näiteks, kui koduleht laeb juba üle 3-4 sekundi, asetub see automaatselt otsingutulemustes madalamal ning isegi kui potentsiaalne klient leiab selle Google’i virr-varrist üles, siis jõuab ta nende liigsete sekundite ajal ennast juba konkurendi lehele klikkida. Selle ennetamiseks on võimalik laadimiskiirust mõõta näiteks Pingdom või GTmetrix abil.

Kui testi tehes tuleb välja, et laadimiskiirus on liiga aeglane, on võimalik teha mitmeid muutusi selle parandamiseks. Esimene samm võiks olla  veebisaidi„kergendamine“ – mitte sisu, vaid faili suuruste osas. Lihtsaim toimimisviis on lehel ilmuvad pildid pildikompressoriteenuse abil väiksemaks muuta ning need siis uuesti üles laadida. Samuti tuleb kasuks lihtsate veebisaidi teemade valimine, mis ei nõua liigset koodi. Nii võivad ka tarbetud kirjastiilid laadimist aeglustada, mistõttu ideaalis soovitame kasutada ühtset fonti tervel lehel.

Katkised lingid on miski, millele peaks suurt tähelepanu pöörama, sest otsingumootorid arvestavad tulemuste kuvamisel ka neid ja kui lehel on neid mitu, langeb SEO reiting koheselt. Lisaks ei ole see väga kasutajasõbralik, kui külastajale pakutav link viib nad kehtetule veebisaidile.

Meile kõigile tuttav „404 viga“ ei ole mitte ainult frustreeriv, vaid võib kahjustada ka põrkemäära. Seda mõõdetakse külastaja lehel veedetud aja järgi ning saidil olevad rahulolematud külastajad lahkuvad sealt kiiresti. Kui aga otsingumootorid näevad lehel kõrget põrkemäära, tõstatab see justkui punase lipu ja kogu veebileht tundub neile ebaoluline. Seega on oluline hoida kõiki kodulehte külastades rahul, pakkudes head kasutajakogemust, mille alla katkised lingid kindlasti ei lähe.

Ükshaaval ei pea varasemalt lisatud linke läbi kontrollima hakkama, ka nende leidmiseks on loodud abimehed. Üks nendest on Dead link checker, kus ei ole vaja teha muud kui sisestada vastav URL ning see kontrollib automaatselt kõik lisatud lingid, tuvastades neist vigased, mis vajavad parandamist.

Sisu täiendamine ei pea sugugi tähendama vana blogipostituse täielikku kustutamist, vaid enamasti piisab paarist kohendusest või märksõna muutmisest. Kui loete oma saidi sisu läbi, peaks see kõlama nagu see tuleks eksperdilt, mitte kolmandalt osapoolelt. Otsingumootorid on võimsad ning suudavad eristada tugevat ja nõrka sisu. Blogipostitused ja kõik ülejäänud tekstid peavad olema veebilehe lugeja jaoks ainulaadsed ning väärtuslikud.

Aeg-ajalt on kasuks oma kodulehel ringi uudistada ning vanemaid blogipostitusi uuendada. Kui tekst on kirjutatud juba aastaid tagasi, ei tähenda see, et tegu on otstarbetu postitusega. Pigem loe see läbi, uuenda statistikat ja linke, lisa ajakohasemaid märksõnu ning vajadusel uuenda kirjakeelt. Kindlasti tasub pöörata tähelepanu ka visuaalsele poolele ja uuendamise käigus kustutada kõik madala kvaliteediga pildid ning leia nende asemele uued.

Märksõnu tuleb analüüsida nii hetkel, kui blogipostituse veebi üles paned kui ka varasemate postituse ülevaatusel, sest populaarsed märksõnad toovad lehele küll rohkem liiklust, kuid need võivad ajas muutuda. Näiteks Wordtracker abil saad kontrollida hetkel kõige rohkem otsitavaid märksõnu ning tõusta nii ka otsingumootorite tulemustes ettepoole.

Internet on suur ja lai ning otsingumootorit kasutav potentsiaalne klient leiab sind üles vaid siis, kui SEO on tugev. See on aga pigem maraton kui võidujooks, sest tegeleda tuleb optimeerimisega kogu aeg ning nii võiks aeg-ajalt ka oma veebilehe vanem sisu läbi vaadata ja kontrollida laadimiskiirust, katkiseid linke ning sisu, et oma SEO-d veelgi parandada.

Meistriks aktiivses kuulamises

Kuulamine on üks olulisemaid suhtlemisoskuseid ning selle osav valdamine võib pakkuda nii mõnegi eelise. Küll aga on lihtsalt kuulamisel ja aktiivsel kuulamisel suur vahe sees. Miks tuleb viimane kasuks ning kuidas see teistest stiilidest erinev on, loe aga edasi.

Aktiivne kuulamisoskus on vajalik nii personaalsetes kui ka tööalastes suhetes. See aitab mõista, mida inimesed tegelikult öelda soovivad – ja mitte ainult seda, mida soovite kuulda või arvate, et kuulete. Muuseas, see on õpitav oskus ning igaüks võiks seda omada.

Mis on aktiivne kuulamine?

Tegemist on suhtlemisoskusega, mis ei viita ainult kellegi kuulamisele, vaid ühtlasi püütakse räägitut mõista ehk erinevalt passiivsest lähenemisest proovitakse kõneldavat sõnumit näha tervikuna. See eeldab kuulajalt suhtlusprotsessis aktiivset kohalolekut, mistõttu ei saa seda teha distantsilt või rööprähklemise ajal.

On inimesi, kelle puhul võib jääda mulje, et aktiivse kuulamise oskus on neile sünniga kaasa antud. Tõsi küll, enamasti on see pigem tubli harjutamise ja kannatliku meele tulemus. Nimelt nõuab sellise kuulamisstiili täielik valdamine omajagu neid mõlemaid, sest selleks on vaja pidevat teadlikku pingutust enne kui see loomulikult tulema hakkab.

Miks see vajalik on?

Kuna sellisel viisil suheldes on mõlemad vestluspartnerid ühel lainel, on ka tõenäosus teineteise täielikuks mõistmiseks suurem. Lisaks julgustab aktiivne kuulamine osapooli avatusele ja aususele ning kuulaja tunneb, et teda hinnatakse.

Sellest oskusest on kasu nii tööl, kodus kui ka erinevates sotsiaalsetes olukordades, parandades oluliselt mõjutamis-, veenmis- ja läbirääkimisvõimet ning ka produktiivsust. Ühtlasi aitab see vältida konflikte ja arusaamatusi.

Aktiivse kuulamise tähtsust on kõige lihtsam mõista, mõeldes mõnele vestlusele, mis tundus kui monoloog, sest jäi mulje nagu poleks teine osapool kuulanud mitte ühtegi sõna. Selline „seinaga rääkimise“ tunne on ebameeldiv ning just aktiivset kuulamist praktiseerides saab tagada, et vestluspartnerile sellist muljet ei jääks.

Aktiivse kuulamise tehnikad

Hea kuulamisoskuse tagamiseks on võimalik kasutada nii verbaalseid kui ka mitteverbaalseid tehnikaid, mis saadavad kõnelejale signaale, et teda kuulatakse ja mis kõige tähtsam, mõistetakse.

Mitteverbaalsed märgid aktiivsest kuulamisest:

  • Silmside. Peaksid vestluspartneriga olema vastamisi ning püüdma mugavalt tema pilku, mis annab teada, et keskendud vaid talle. Telefoni, kella või ukse vaatamine võib viidata sellele, et puudub tegelik huvi.
  • Naeratamine ja noogutamine. Väikseid naeratusi saad kasutada näitamaks, et pöörad öeldule tähelepanu või nõustumaks öelduga. Noogutus koos naeratusega on võimas ning kinnitab, et sõnumit mõistetakse. Jälgima peab kindlasti, et kahte mitteverbaalset märki kasutatakse vaid võtmehetkedel.
  • Hoiak. Veendu, et kehahoiak oleks avatud, kaldudes natukene ettepoole –  väldi ristatud käsi või jalgu, need võivad muuta sind kinniseks või jätta mulje, et oled kaitsepositsioonis.
  • Peegeldamine. Delikaatselt kõneleja kasutatud näoilmete peegeldamine aitab talle õigeid emotsioone edastada ning näidata, et mõistad, mis ta tunneb.
  • Kannatlikkus. Lase kõne segamatult lõpetada ning ära sega vahele vastuargumentidega. See häirib kõnelejat ja piirab sõnumi täielikku mõistmist.

Verbaalsed märgid aktiivsest kuulamisest:

  • Julgustavad sõnad. Positiivsed julgustavad sõnad kinnitavad kõnelejale, et kuulad ning mõistad teda. Neid peaks kasutama mõõdukalt, et mitte häirida öeldut ega asetada tarbetut rõhku sõnumi osadele.
  • Reflektsioon. Korrake, mida kuulsite. See tehnika tagab, et olete nende mõtted, ideed ja emotsioonid täpselt tabanud. Lisaks annab see kõnelejale võimaluse vajadusel öeldut korrigeerida ning selgitada, mida ta tegelikult mõtles. Ka siin tuleb jälgida, et ei segaks sellega jutule vahele, vaid ootad sobivat hetke.
  • Selgituse küsimine. Kontrolli sõnumist arusaamist, paludes seda korrata või küsides lisateavet. Tee seda avatud küsimustega, mis võimaldavad kõnelejal teatud punkte pikemalt selgitada.
  • Kokkuvõte. Võta saadud sõnumi põhipunktid ning korda need loogiliselt ja selgelt vestluspartnerile, andes sellega teada, et said sõnumist aru.

Aktiivne kuulamine on üks neist sotsiaalsetest oskustest, mida võiksid vallata kõik, kuna see on väärtuslik paljudest erinevates olukordades elus.

Rakendades ülaltoodud verbaalseid ning mitteverbaalseid tehnikaid tulevastes vestlustes, on võimalik arendada tugevamaid suhteid ja saada rohkem infot kui esialgu tundub. Kui esmalt võib eelnimetatud tehnikate kasutamine keerulisena tunduda, siis ajapikku saab neist suhtlemise loomulik osa ning usu meid, kasutad neid ilma pikema mõtlemiseta.