Kui mõtleme oma kodupoe peale, siis mis esmalt meenub? Äkki see, millist värvi on nende logo, millises toonis ostukotte nad müüvad ja milline näeb välja poe nimi erinevatel lendlehtedel? Kui need asjad teile kohe silme ette tulevad, siis järelikult on ettevõte brändinguga suurepäraselt hakkama saanud.
Bränding ehk brändiloome ei ole siiski pelgalt visuaalne identiteet või logo, vaid koosneb väga erinevatest osadest, mille eesmärgiks on kaubamärk inimese teadvuses üles ehitada. Lisaks eelnimetatud visuaalse identiteedi kuvandile, millest oleme kirjutanud ka eraldi blogipostituse (otselingi leiad teksti lõpust), kuuluvad sinna alla ka sõnumikuvand, käitumismuster ja üldine kuvand. Viimase all mõistetakse näiteks seda, kas ettevõttel on tegutsemiseks olemas kõik vajalikud load. Seejuures kõik loodava kuvandi osad peavad üksteist toetama.
Bränding on seega justkui sündmuste kulg, mille käigus luuakse ettevõttele identiteet ja seda toetav kuvand või juba olemasolevat värskendatakse. Jeff Bezos, Amazoni tegevjuht on öelnud tabavalt: “Sinu bränd on see, mida teised sinust räägivad, kui sind ennast ruumis ei ole.”
Brändiloome ei ole kiire protsess, millega päeva või kahega hakkama saab. Et tulemus kõnetaks ja oleks meeldejääv, tuleb teha korralik eeltöö, mõelda läbi oma eesmärgid, väärtused, visioon. Äärmiselt oluline on meeles pidada ka oma klienti, luua persoonad (otselingi, kuidas seda teha, leiad teksti lõpust) ja vaadata asju, mitte ainult enda vaatevinklist, vaid näha ka erinevate inimeste kasutajakogemust. Selle tulemusel peaks valmima brändiraamat, kus on kirjas kõik olulised ettevõtte visuaalset identiteeti puudutavad detailid. Näiteks, millist kirjatüüpi kasutatakse, milliseid värve ettevõte eelistab ja millised on täpsed värvikoodid, logo erinevad lahendused, oluliste dokumentide põhjad, millised on ettevõtte esindused, kuidas töötajad riietuvad jne.
Kõige suurem viga, mida brändingut luues tehakse ongi see, et tervik puudub. Näiteks toidupood, kes reklaamib end kui premium ostukohta, peab arvestama sellega, et kvaliteetse ja omanäolise sortimendi pakkumise kõrval, peab ka müügisaal vastama premium nõuetele nagu ka klienditeenindus ja töötajate väljanägemine. Kuna tegemist on mahuka tööga, on omajagu ka neid ettevõtteid, kes kahtlevad selle vajalikkuses.
Miks siis ikkagi on brändiloome vajalik?
Mingi mulje jääb inimestel igast ettevõttest, millega nad kokku puutuvad, nagunii. Brändiloomeks saab seega tegelikult lugeda ka seda, kui palju ja kas üldse selle mulje kujundamisega on vaeva nähtud. Seega võib öelda, et ettevõttele mingigi brändingu loomine, on parem, kui üldse mitte midagi teha.
Põhiline põhjus selleks on tegelikult imelihtne: edukas bränding aitab oma toodet või teenust paremini müüa. Tänasel päeval, kus turg on küllastunud ja tarbijal piiramatult valikuid, mille vahel valida, on raske silma paista. Ei ole vahet, mis teenuse või tootega on tegemist, müügi pärast konkureerivad sajad ettevõtted ka meie turul ning just seetõttu on oluline konkurentidest eristuda. Kuigi teiste edukate ettevõtete väljatöötatud brändi eeskujuks sättimine võib tunduda edu võtmena, siis tegelikult ei tasu kedagi kopeerida. Unikaalne brändikuvand annab sulle konkurentsieelise, tagab klientide usalduse ja pikemas plaanis ka nende lojaalsuse. See kõik aitab saavutada ärilist edu ning lubab seada edaspidi veelgi kõrgemaid eesmärke.
Siiski on oluline rõhutada, et kuigi brändiloome sooviga pöördutakse tavaliselt sellega tegelevate agentuuride poole, algab bränding tegelikult ettevõtte juhtkonnast: nende tõekspidamistest, eesmärkidest, vaadetest. Need annavad suuna ülejäänud tegevustele.
Samamoodi ei saa agentuuri poole brändingu sooviga pöördudes arvestada, et see on justkui ühekordne tegevus. Tegelikult on tegemist pideva protsessiga, mis peaks arenema koos ettevõttega. Näiteks iga uue toote turule toomisel või ettevõtte laienemisel tuleb mõelda, kas ja kuidas see olemasoleva kuvandiga sobitub. Kuna endal võib olla keeruline selliseid otsuseid teha, siis ongi kõige õigem küsida nõu inimestelt, kes igapäevaselt firma tegevustega seotud ei ole ning oskavad anda värske hinnangu. Ka KOMM Agentuur on valmis alles alustavate või juba olemasolevate ettevõtete brändiloomesse panustama. Seega, kui vajad abi, siis sa tead, mida teha.
Lisalugemist –
https://kommagentuur.ee/2020/09/21/miks-on-cvi-oluline/
https://kommagentuur.ee/2021/07/14/mis-on-persoona-ja-miks-seda-vaja-on/