fbpx

Mis on persoona ja miks seda vaja on?

Kasutajakeskse teenuse või toote disainimisel mängivad väga olulist rolli persoonad. Turundus- ja kommunikatsioonistrateegiaid planeerides on tähtis teada, kes on need inimesed, keda soovid kaasata. Nii tagad, et tehtud töö kannab vilja ning tõenäoliselt kulutad vähem aega ja ka raha tegevustele, mis päriselt tulu ei too.

Et turundustegevusi edukalt planeerida ja ellu viia, on tarvis tunda oma klienti. Persoona ongi kokku pandud tegelaskuju, kes esindab ettevõtte tüüpilist kundet. See pole sihtgrupp, vaid konkreetne inimene, kelle huve pea iga tegevusega arvesse võtad.

Tavaliselt luuakse umbes kolm karakterit, kes on Sinu tarbijaskonna esindajad. Persoona kirjeldus võib koosneda kõigest, mida vähegi oma projekti õnnestumiseks vajalikuks pead. Kõige tavapärasemalt defineeritakse ta nime, vanuse, elu- ja töökoha järgi, kirjeldatakse tema ootuseid, lootuseid, muresid, rõõme, kohustusi, mis teda motiveerib, mis endast välja ajab, millega ta vabal ajal tegeleb jne. Kõige selle kõrvale on vajalik luua temast ka realistlik pilt. Siinkohal on oluline märkida, et selliste tegelaskujude loomisel, pole oluline mitte andmemaht vaid detailid ja täpsus. Näiteks: kontoritöötaja Mari, 39-aastane, vabaabielus, kolm eelkooliealist last, elab Tallinna äärelinnas pangalaenuga ostetud uusarenduses jne.

Miks eelistada persoona loomist klassikalisele kasutajagrupi kirjeldusele?

Karakteri visualiseerimine loob kõigile tiimi liikmetele ühtse arusaama lõpptarbijast ning aitab meeskonnal pidevalt silme ees hoida, kes on see inimene, kes toodet või teenust ostma hakkab. Muide, on tehtud ka kindlaks, et reaalne inimene jääb palju paremini meelde, kui tavapärane kasutajagrupi kirjeldus, isegi, kui detaile on viimases vähem. Nii on ka muidu igavavõitu tööülesandeid lõbusam lahendada, sest kolme lapse ema Mari pole lihtsalt Kasutaja X, vaid inimene, kelle kohta saab esitada küsimusi nagu „Kas Maril on aega nädalavahetuse kampaaniast osa võtta?“ või „Mida Mari teeb, kui väljas paistab päike?“ jne. Selliselt mõeldes on oodata ka paremaid tulemusi, sest kõik tegevused on mõtestatud tarbija soove ja vajadusi arvesse võttes.

Persoonasid saavad siiski luua ainult need, kes ostu sooritanud klientidega päriselt ka kokku puutuvad ning neid tunnevad. Protsessile võid läheneda mitut moodi – võid kaasata näiteks kolleege, kes klientidega pidevalt kokku puutuvad, viia tarbijate seas läbi intervjuud või küsitlused või kasutada juba olemasolevaid turu-uuringuid.

Karakterite loomine võib olla ka äge meeskonnaüritus, kus on töö ja lõbu ühendatud. Seega võta kolleegid kokku, otsi tahvel või ka sein ja värvilised märkmepaberid ning hakake karaktereid looma! Ja kui tunned, et sooviksid kellegagi veel nõu pidada või meid kampa võtta – siis tead, kuidas meiega ühendust saad.

Kuidas luua head uudiskirja?

Uudiskiri on tänuväärne tööriist, millega uusi kliente ja partnereid endale lähemale tuua ning hoida olemasolevaid kursis oma tegemistega. Hästi koostatud uudiskirja loetakse hea meelega ning parimal juhul isegi oodatakse selle saabumist postkasti.

Eduka uudiskirja koostamiseks ei ole ühte kindlat valemit, mis alati töötaks. Küll aga on õnneks mõned läbikatsetatud põhitõed, mida järgides astud mitu suurt sammu õnnestumise suunas.

  • Huviäratav pealkiri. Mõtle läbi, kuidas lühidalt sõnum kokku võtta, et see eristuks teistest ning tekitaks huvi lugema hakata.
  • Üks suur teema. Vali iga kirja jaoks läbiv teema, millega erinevaid mõtteid tervikuks kokku siduda. Sel viisil jääb sõnum lugejale paremini meelde ning tekivad seosed lugeja igapäevaeluga.
  • 3-4 väiksemat teemat. Ühe suure teema all saad avada mitmeid mõtteid – tutvustada oma meeskonda, anda ülevaade uutest toodetest ja jagada asjakohaseid soovitusi. Ideid kombineerides leia tasakaal, sest lugeja ei suuda korraga kõike hoomata. Kui infot tundub liiga palju, hoia mõni idee järgmiseks korraks.
  • Kõige olulisem info paiguta algusesse. Huvi säilitamine on keeruline ning veendumaks, et lugeja selle kõige tähtsama kätte saab, paiguta see kõige ette.
  • Hoia call-to-actionite ehk kutsete arv tegevustele optimaalne. Oled teinud head tööd, kui lugeja soovib teemast rohkem teada saada. Samas võiks tegevusi olla umbes kolm, sest kui liiga palju uudiskirjas toimub, on see lugeja jaoks väsitav.
  • Kujunda kiri terviklikult ning jälgi selle stiili. Ühtlane kujundus ja CVI tabamine aitavad infot kergemini omastada ning kinnistavad ettevõtte olemust lugeja teadvuses.
  • Mitmekülgne info edasi andmine. Leia erinevaid viise, kuidas tähelepanu hoida. Väldi pikki, lohisevaid tekste ja asenda need näiteks videote, fotode, hüpikakende või kujundatud visuaalidega.
  • Vali õige ajastus. Uudiskiri tasub välja saata just siis, kui klient seda lugeda soovib. Pole mõtet saata kirja näiteks südaööl, kui selle saaja sooviks seda lugeda keskpäeval.
  • Jälgi statistikat ning tee vajadusel muudatusi. Uudiskirja platvormid annavad erinevat sisendit, kuidas oma uudiskirja veel paremaks teha.

Võimalusi on mitmeid ja leia just need, mis Sinu uudiskirja lugejat enim kõnetavad. Mõtle läbi, mis on kliendi jaoks oluline. Hoia mõtted tasakaalus, omavahel seotud, ära kuhja lugejat infoga üle ning mis peamine – loo väärtust.

Hea ning toimiv uudiskiri on asendamatu abimees partneritega suhtlemisel, mille loomisesse tasub kindlasti investeerida. Vältimaks levinud prohmakaid ja leidmaks platvorme uudiskirjade loomiseks ja saatmiseks, vaata ka artiklit Uudiskiri – populaarne turundustööriist, mida tuleb targalt kasutada. Väärt nõu ning loovaid lahendusi leiad KOMM Agentuurist ja meie abiga ei ole kommunikatsioon enam kindlasti võõrsõna.

Pane Instagram oma ettevõtte kasuks tööle

Eesti Panga andmetel oli 2020. aastal Eestis e-kaubanduse käive 1,43 miljardit. Arvestades viimast aastat, järjest lisanduvate veebipoodide arvu ning eestlaste internetipoodides ostlemise kartuse vähenemist, on see number suure tõenäosusega edaspidi veelgi kõrgem.

Tänaseks on enamik ettevõtteid ühel või teisel viisil endale koha leidnud ka sotsiaalmeedias. Seega ei tasu imestada, et järjest suurenemas on nende brändide arv, kes on oma veebipoe sisse seadnud ka Instagrami. Selline otsus on küpsenud ilmselt tänu rakenduse märkimisväärsele populaarsusele – seda külastab igas kuus üle miljardi inimese ning 81 protsenti neist kasutab seda toodete ja teenuste leidmiseks.

Kuidas käib müük Instagramis?

Selleks on erinevad lahendused. Kõige hiljutisem uuendus lisas kasutajatele nupu, mis viib nad toodete avastamislehele. Selles sektsioonis kuvatakse isikupärastatud tooteid, mis antud kasutajale meeldida võiksid.

Et elu veelgi lihtsamaks teha, lõi Instagram võimaluse, kus ettevõtted ja brändid saavad soovijatele ostlemisvõimalust pakkuda nii, et nad rakendusest lahkuma ei peagi. Näiteks on võimalik üles laetud piltidel märgistada tooted koos hindadega ning pakkuda võimalust kohe pildile klikkides raha kulutama asuda.

Järjest populaarsemaks on muutunud Storydes „Swipe up“ ehk nii öelda üleslibistatava lingi kasutamine. Nii suunatakse inimene otse maandumislehele või ettevõtte enda kodulehele, kus ta saab Storys nähtud toodet osta. Tõsi, sellist lahendust pakub Instagram ainult kontoomanikele, kelle jälgijaskond on 10 000 või enam.

Kindlasti tasub enda kasuks tööle seadistada ka highlights funktsiooni, mis võimaldab kombineerida erinevaid Storysid, mis on profiili ülaosas pidevalt ligipääsetavad. Highlights on otsekui virtuaalse poe aken, mille läbi saavad inimesed uudistada: seega tasub sinna kindlasti valida pilte, mis ettevõtet või kaubamärki esindavad ja vaatajais huvi võiksid tekitada.

Kuidas suurendada müügi tõenäosust?

Veendu, et profiil tunduks vaatajale ühtne: sealt võiks välja paista nii brändi visuaalne identiteet kui ka postituste terviklikkus. Nii jääb mulje huvilistele enesekindlam ja professionaalsem. Kui soovid lisamõtteid, siis CVI olulisuse kohta oleme kirjutanud ka varem SIIN.

Pildikeele kõrval on oluline ka kirjastiil. Mõtle, milline on Sinu ettevõtte suhtlus ja hoia see läbi postituste sarnane, sest see aitab eelmainitud terviklikkusele kaasa.

Kindlasti tasub rääkida ettevõtte filosoofiast ja põhiväärtustest ning sellest, mis sütitab.

Täna ei saa mööda vaadata ka mõjuisikutega koostöö tegemisest, kuid selleks, et see loodetud kasu tooks, tasub neid hoolikalt valida. Kõik suure jälgijaskonnaga inimesed ei pruugi Sinu ettevõtte eesmärkide ja väärtustega kooskõlas olla. Seega enne suunamudijate kaasamist tuleb teha kõvasti eeltööd ja ettevõtte identiteet paika saada. Niinimetatud suunanüristamisest oleme samuti kirjutanud ja soovitame kindlasti lugeda, et ise apsakaid vältida.

Veel on tabava teksti ja pildiga reklaam turundaja asendamatu tööriist, mis aitab inimestel ettevõte või bränd üles leida ja seda tugevdada. Suuna inimesed ennast jälgima või ostlema. Pikemaajalise tähelepanu saamiseks tasub lasta reklaamidel joosta kauem, ent hoida pilk peal nende hooajalisusel ja ka statistikal.

Instagram on aasta-aastalt muutumas atraktiivseks platvormiks just ettevõtetele. Samas pole seal enam midagi imestada: see on ideaalne koht, kus rääkida kaasahaaravalt oma brändi lugu ning võita klientide usaldust. Hiljutised muudatused platvormi funktsioonides näitavad, et Instagram tunneb huvi ka müügivõimaluste arendamisele ning pelgalt pildi lisamise keskkonnast liigutakse pigem eemale. Mitmed soovivad selles keskkonnas läbi lüüa, kuid hea strateegia on kindlasti võimas trump.

Kui leiad, et saaksid kasu sotsiaalmeediaga seonduvatest soovitustest ja nõuannetest, siis hakka meid jälgima, sest jagame neid sageli:

Videoturundus – kerge viis kaasatuse suurendamiseks või ebavajalik lisakulutus?

Klikkides ringi sotsiaalmeedias või veetes aega erinevates rakendustes tervitavad meid videod, mis haaravad kohe pilku ja see tendents on märgatav. Tehnoloogia areneb, telefonid võimaldavad nüüd filmida kvaliteedis, mis kümme aastat tagasi oleks mõjunud ulmeliselt. Mobiilne andmeside saavutab uusi tippkiiruseid, seega ei takerdu kvaliteetse video saatmine või nautimine ka andmeside taha. TikToki edulugu on kõnekas. Piltidele keskendunud Instagram tutvustas meile Reels’i ehk võimalust luua, vaadata ja jagada lühivideoid. Facebook katsetab sarnast lahendust. Kas video ongi digiturunduse tulevik?

Erinevad uuringud näitavad, et turundajad peavad videot oluliseks ja inimesed eelistavad ka nende nägemist. Väidetavalt lausa 85% ettevõtetest kasutab videoid oma turundusstrateegias ja keskmiselt veedetakse neid vaadates ligi 16 tundi nädalas. Samuti on mitmed prognoosid selle turu kasvu ennustanud. Seega saame noogutada kaasa, et video on tulevik, kuid konkurentsis on keeruline püsida ka täna, kui videosisu tootmine täiesti tähelepanuta jääb.

Mida kohe teha, et videosisu enda kasuks tööle panna?

Mõtle läbi, millistes kanalites saaksid kasutada videosisu, näiteks hea video maandumislehel suurendab konversioonide arvu, ent koduleht võib muutuda aeglasemaks. Muidugi ei ole maandusmislehed ainsad kohad, kus videost kasu on. Seega mõtle, kas ja kuidas saaksid sama või vähemasti sarnast sisu kasutada ka teistes kanalites – sotsiaalmeedias, uudiskirjas, sisuturunduses jne. Nii on loomeprotsess üks, aga tulemusi mitu.

Videoturunduse abil on võimalik pakkuda väärtuslikku informatsiooni, tutvustada oma tooteid või teenuseid, rääkida lugu või pakkuda huvilistele meelt lahutavat sisu, mis tugevdaks ka brändi.

Ei tea milliseid videoid teha? Mõned variandid oleksid järgnevad:

  • Demovideod
  • Brändivideod
  • Üritusvideod
  • How-to/haridusliku sisuga videod
  • Ekspertintervjuud

Kui oled julge ja sooviksid uuemate tehnoloogiatega eksperimenteerida, siis on valikus ka 360-kraadised ja VR-videod, mis kindlasti tähelepanu tõmbaks, kuid ilmselt igasse konteksti ei sobiks.  

Hea küll – video loeb, aga kuidas pihta hakata?

Nüüd on oluline endale veel mõned küsimused esitada, pidades silmas ka oma ettevõtte ja tegutsemise erisusi. Enne filmimist tuleks korralikult planeerida, et hiljem ebameeldivate üllatuste riski tublisti maandada. Selgelt sõnastatud eesmärki püüdma minnes töötad fokusseeritumalt ja organiseeritumalt. Abistavad küsimused murravad protsessi väiksemateks tükkideks. Mõtted on muideks abiks veel siis, kui otsustad videoteenust sisse osta, sest ilma eeltööta on ka professionaalidel raskusi vinge projekti loomisega.

  • Milline on Sinu video sihtgrupp?

Saad kasutada juba loodud persoonat või hoopis kedagi uut püüdma minna, kuid oluline on see eelnevalt enam-vähem selgeks mõelda.

  • Mis on video eesmärk?

Soovid uusi kliente, säilitada vanu, tõsta teadlikkust oma brändi suhtes, müüa pileteid üritusele, vaatajaid kuskile suunata – natuke loovust ning variandid on tegelikult lõputud.

  • Millistesse kanalitesse plaanid videot jagada?

Erinevad väljundid nõuavad erinevaid formaate. Seetõttu on oluline juba eos välja mõelda, kuidas video filmida, et lõpptulemus oleks ikkagi soovitud kanalites kasutuskõlblik või teha seda lausa mitmes korraga.

  • Millal toimub lansseerimine?

Video, mis peab valmis olema nädala lõpuks ei ole ilmselt samal tasemel kui video planeeritud kampaania jaoks, mille kallal on võimalik mitu kuud töötada. Ajajoone loomine projekti tarbeks on ikkagi mõistlik tegu ja aitab kõikidel järjel püsida.

  • Milline on eelarve?

Video saab olla väga uhke ja kallis, aga ka taskukohane. Hinnaline video ei tähenda automaatselt head videot Sinu eesmärki silmas pidades. Üldjoontes mõjub tehniliselt kvaliteetne video kohe usaldusväärsemalt, kuid see ei ole ainus määrav omadus. Sisu peab samuti kandma.

  • Millist talenti vajad video loomiseks?

Loomingulisus on alati trump. Mõtle, kas vajad videos 3D graafikat, animatsioone või hoopis midagi muud? See on võimalus eristumiseks.

  • Mis tagab Sinu hinnangul videole edu?

Aseta end vaataja rolli ja mõtle millised videod Sulle endale meeldivad. Pane kirja märksõnu, mis edukaid projekte uurides pähe tulevad ja mõtesta, miks need meelde on jäänud. Katsu leida originaalne nurk, sest koopiad on läbinähtavad, magedad ning suure tõenäosusega edu ei taga.

Kui tunned, et analüüsides jõuad pidevalt samade lahendusteni, siis vajad ilmselt kellegi värsket pilku ja uusi mõtteid, isegi kui see tähendab lõpuks seda, et soovid video ise ära teha – kirjuta meile, sest koos on ideid rohkem ning tulemused alati paremad.

Sotsiaalmeediasõltuvus – võta kontroll oma aja üle tagasi.

Ilmselt ei tule kellelegi üllatusena, et nutiseadmed võivad meie aja märkamatult endasse neelata. Analoogsest olukorrast võivad end leida kõik, kes kunagi mõnd sotsiaalmeediakanalit külastanud on. Muidugi ei pruugi rohke kasutamine automaatselt tähendada sõltuvust, aga see on soodne pinnas edasisteks arenguteks. Problemaatiline on, et sotsiaalmeedia sõltlaste ajukeemias on täheldatud sarnaseid muutusi nagu teiste sõltuvuste korral.

Samas ei tasu imestada, miks veedetakse tohutult aega erinevatel saitidel, kui algoritmide arendamisse on panustatud miljardeid eurosid. Loogika selle taga on lihtne – mida kauem kasutaja platvormil sisu tarbib, seda kasumlikum on see ettevõttele. Inimestele tuleb näidata just seda, mis neid huvitab ja selle jaoks kogutakse hulganisti Sinu või Sinuga sarnaste isikute andmeid. Loodame, et tulevikus olukord paraneb – luuakse rangemad regulatsioonid, mis nõuavad paremat teavitustööd sotsiaalmeedia kasutamisega kaasaskäivatest varjukülgedest, arendatakse eetilisemad algoritmid ja inimeste teadlikkus sotsiaalmeedia ohtudest kasvab.

Suured muutused ei saabu üleöö, kuid üksikisik saab väga palju ise ära teha, et sellelt rattalt maha astuda või vähemalt hoogu maha tõmmata. Kui tunned, et oled liiga palju aega sotsiaalmeedias hakanud veetma, oled sattunud täpselt õigesse kohta. Panime Sinu jaoks kirja mõned soovitused, kuidas enda harjumuste üle parem kontroll saavutada:

  • Lülita teavitused välja.

Väga lihtne samm, mis nõuab vaid paar nupuvajutust, kuid annab võimaluse segamatult muude tegevustega tegeleda ilma, et rakendused tähelepanu pidevalt endale nõuaksid. Nii vähendad tõenäosust, et võtad telefoni kätte hetkedel, mil soovid muule keskenduda.

  • Sea üles taimer, mis jälgib äppides veedetud aega.

Kui päevane kasutusaeg hakkab limiidile lähenema, annab telefon sellest märku. Ühtlasi on see Sulle endale hea meeldetuletus pühendamaks väärtuslikku aega mõne muu toimetusega alustamiseks, mis jääks muidu sihitu Facebooki feedi allakerimise tõttu tegemata. Enda kasutusharjumusi saad piirata, kui lülitad sisse Android seadmetest digital wellbeing ja iOS seadmetest screen time funktsioonid.

  • Alusta uue hobiga.

Oled alati tahtnud maalikunsti õppida, aga pole leidnud sobivat hetke? See on Sinu võimalus! Piirates sotsiaalmeedias veedetud aega saab väga ruttu ilmsiks tõsiasi, et aktiivsest ühismeediahai staatusest väljudes tekib juurde palju aega, millega esialgu ei oska midagi peale hakata. Uue hobiga alustamine on suurepärane võimalus arendamaks aju ning juhtimaks tähelepanu nutiseadmetelt eemale.

  • Sotsiaalmeedia kui magustoit.

Vaata erinevaid rakendusi rohkem magustoidu või preemiana, mitte igapäevase elu lahutamatu osana. Kui tunned, et oled olnud produktiivne ja asjalik, siis luba endale väike paus sotsiaalmeedia külastamiseks. Nõnda toimides saad muuta oma perspektiivi ja kasutusharjumusi.

  • Lõpeta kasutamine päevapealt.

Iga aktiivne sotsiaalmeedia kasutaja võiks seda meetodit katsetada, sest päevapealt lõpetamine ilmestab väga selgelt, kui kiiresti ühismeedias veedetud aeg kaob. 30-päevase puhastuskuuri käigus saad kindlasti enda kohta midagi uut teada ning õpid oma aega paremini ära kasutama. Enne sotsiaalmeediast haihtumist ära unusta oma sõpradele teada anda, kuidas nad Sinuga sel perioodil ühendust saavad.

  • Loo seadme ja enda vahele füüsiline barjäär – “Out of sight, out of mind”.

Kui alustad mõne tegevusega, mis nõuab keskendumist, aseta telefon näiteks sahtlisse või vii teise tuppa. Nõnda toimides on kergem hoida fookust ühe ülesande peal, sest kiire dopamiini allikas ei asu käeulatuses. Sotsiaalmeedia saadab meid täna igal sammul ning sellest on keeruline lahti öelda. Ja me ei ütlegi, et sellest peaks täiesti loobuma. Meie soov on, et sotsiaalmeedia ei võtaks üle meie elusid ning seda tarbitakse teadlikult ja tervislikult.